Nakon pet mjeseci pregovora, suvlasnici stanova i poslovnih prostora u Bjelovaru, koji koriste zajedničke plinske kotlovnice, konačno će dobiti račune za grijanje. Ova situacija izazvala je brojne polemike i razotkrila neuređenost zakonske regulative, no zahvaljujući angažiranosti Grada Bjelovara i gradonačelnika Hrebaka, pronađeno je rješenje koje je prihvatljivo za stanare. U nastavku donosimo priopćenje stanara:
Naime, do 1. listopada 2024., plinom ih je opskrbljivala Gradska plinara Zagreb – Opskrba, a svaki suvlasnik je primao račun sukladno vlastitoj potrošnji, temeljem grijane površine ili razdjelnika. Cijene su se formirale prema Odluci za javnu uslugu opskrbe plinom za zaštićene kupce.
Od 1. listopada 2024. novi opskrbljivač EON plin d.o.o. prestao je izdavati pojedinačne račune i zahtijevao angažiranje “kupca toplinske energije” kao posrednika, što bi dovelo do značajnog poskupljenja.
Neočekivano poskupljenje i otpor stanara
Ponuda kupca toplinske energije značila bi povećanje troškova grijanja za 51%, iako je realni rast cijene plina iznosio samo 4%. To je potaknulo stanare da istraže pravnu osnovu ovakvog rješenja te je utvrđeno da zakon nije jasno definirao obveze za ovakve situacije.
Unatoč brojnim apelima, HERA i Ministarstvo nisu ponudili konkretna rješenja niti preuzeli odgovornost za pravnu nejasnoću. Stanari su zbog toga odbili potpisati nepovoljne ugovore i započeli borbu za povoljnije uvjete.
Utvrđeno je da zakon predviđa rješenja za slučajeve kada suvlasnici ne odaberu kupca toplinske energije, ali ta se pravila u praksi ne provode. Nedosljednost regulative i nerazumijevanje specifičnih situacija u manjim sredinama dodatno su zakomplicirali situaciju.
Bez jasnog odgovora regulatornih tijela, stanari su odlučili ne pristati na prvobitne uvjete i pronaći alternativni model koji bi bio financijski održiv.
Uloga Grada Bjelovara u rješavanju problema
U siječnju 2025., na inicijativu gradonačelnika Hrebaka, održan je ključni sastanak između predstavnika stanara, upravitelja, EON plina, HERA-e, gradskih službi i Gradske plinare Bjelovar. Grad je pružio pravnu i logističku podršku, omogućivši pregovore koji su doveli do prihvatljivog rješenja.
Postignut je kompromis prema kojem će EON plin nastaviti ispostavljati račune stanarima uz minimalnu naknadu, čime je spriječeno veliko poskupljenje grijanja.
Financijske uštede i budući koraci
Da je inicijalna ponuda kupca toplinske energije prihvaćena, svako kućanstvo bi godišnje plaćalo 82 eura dodatnih naknada, što bi na razini Grada ukupno iznosilo preko 100.000 eura. Zahvaljujući postignutom sporazumu, naknade su smanjene na 8,4 do 16,8 eura godišnje. Konkretno, na temelju potrošnje kotlovnice u Mihanovićevoj ulici, u džepovima suvlasnika ostalo je oko 27.000 eura.
EON plin je najavio da nakon rujna 2025. neće produljiti sporazum, no sada postoji više vremena za pronalazak trajnog rješenja. Stanari će nastaviti pratiti situaciju i tražiti model koji će osigurati stabilnu i pravednu naplatu grijanja u budućnosti. Ova borba protiv nesređenog sustava i izostanka odgovornosti regulatornih tijela pokazala je da zajedništvo i odlučnost mogu donijeti konkretne rezultate i zaštititi građane od nepravednih troškova- stoji u priopćenju šredstavnika i suvlasnika, odnosno stanara.