Stručna praksa u srcu Portugala
Ovogodišnja Erasmus mobilnost odvela je učenike Komercijalne i trgovačke škole Bjelovar u Portugal, nadovezujući se na prethodna iskustva u Italiji, Irskoj i Španjolskoj. Kao prva akreditirana Erasmus+ škola u Bjelovarsko-bilogorskoj županiji, škola je osigurala sredstva za učenike, a Agencija za mobilnost i programe Europske unije (AMPEU) dodijelila je 34.096,00 EUR za aktivnosti mobilnosti u okviru poziva za program Erasmus+ u 2024. godini za strukovno obrazovanje i osposobljavanje.
U razdoblju od 8. do 22. veljače 2025. godine, jedanaest učenika smjera komercijalist i dvije učenice smjera prodavač proveli su dva radna tjedna u Bragi, Portugalu, u sklopu projekta “2 u 1, zajedno u Portugal”. Pratili su ih nastavnici Tomislav Cug i Dario Elijaš. Učenici su stjecali vrijedno praktično iskustvo, obavljajući zadatke s punom odgovornošću, gotovo kao pravi zaposlenici. Komercijalisti su nadograđivali svoja praktična znanja i vještine u poduzećima i
institucijama, radeći na stvarnim radnim zadacima pod vodstvom mentora. Prodavači su svoju praksu odrađivali u trgovinama mješovitom robom, primjenjujući spretnost i poduzetnost kako bi osigurali urednost prodavaonica, popunjenost polica i zadovoljstvo kupaca. Iako nisu imali direktan kontakt s klijentima zbog nepoznavanja portugalskog jezika, uspjeli su se sporazumjeti s mentorima na engleskom jeziku i uspješno izvršiti sve zadatke.
Prije samog odlaska, provedene su brojne pripremne aktivnosti. Uključivale su administrativne poslove, organizaciju putovanja, smještaja te dogovore s agencijom oko izbora mjesta prakse. Također su održane pedagoško-psihološke pripreme koje su vodili pedagoginja Ornela Malogorski i koordinator projekta Jurica Korade, kao i jezične i kulturološke pripreme koje je vodio Jurica Korade. Održani su i roditeljski sastanci, gdje je ravnateljica Nataša Vibiral istaknula prednosti Erasmus+ programa, financiranje Europske komisije i trud škole da učenicima omogući kvalitetnu mobilnost i stjecanje vrijednih iskustava. Učenici i nastavnici sudionici mobilnosti odabrani su putem javnog natječaja s jasnim kriterijima, a cjelokupno putovanje bilo im je plaćeno, uz osiguran džeparac. U
provedbi projekta, uz navedene profesore, pedagoginju i ravnateljicu sudjelovali su nastavnici strukovnih predmeta Spomenka Bohaček, Zoran Atlija koji su evaluirali pristigle prijave, te nastavnica Sanja Papić koja je održala stručne pripreme i vrednovala dnevnike prakse.
Kultura, avantura i nova prijateljstva
Organizaciju prijemnog dijela mobilnosti u Bragi odradila je organizacija Braga Mob. Prvi dan je bio posvećen obilasku Brage i upoznavanju učenika s gradom. Drugi dan su učenici krenuli na posao. Osim radnih aktivnosti, učenici su imali priliku upoznati se s portugalskom kulturom i arhitekturom. Nakon prvog uspješno završenog radnog tjedna, organizirano je putovanje u Lisabon i Fatimu te u Porto. U Lisabonu su se upoznali s bogatom poviješću glavnog grada i probali poznate kolačiće Pastel de nata, a na povratku su posjetili Fatimu, jedno od najvećih svetišta u Europi. U Portu su obišli brdoviti grad i imali priliku voziti se brodom. Učenici su također posjetili poduzetnički inkubator u Bragi, gdje su imali priliku čuti o najnovijim poduzetničkim idejama i izazovima s kojima se poduzetnici suočavaju.
Neprocjenjiva osobna iskustva učenika
Ipak, ono što ovu Erasmus+ mobilnost čini zaista posebnom jesu neprocjenjiva osobna iskustva učenika. Mnogi su učenici prvi put letjeli avionom i bili su oduševljeni ljepotama iz zraka “Smještaj je bio odličan, a hranu su opisali kao „veliko iznenađenje”– sve je bilo
ukusno i drugačije nego kod nas, a cijene su bile povoljnije nego u Hrvatskoj. Osim radnih aktivnosti, učenici su imali priliku upoznati se s portugalskom kulturom i arhitekturom, ali i stvoriti snažne veze. Gotovo svake večeri „okupljali smo se u jednoj sobi, slušali glazbu, igrali društvene igre, pričali i zabavljali se”. Jedan je učenik naveo da su se “svi sprijateljili i dobro provodili” , a drugi kako su „tijekom razmjene postali prava ekipa, kao da se znaju godinama”. Izleti su bili još jedan vrhunac putovanja, opisani kao „jako zanimljivi”. Učenici su posjetili Lisabon, Porto i svetište Gospe Fatimske, a posebno su ih oduševili arhitektura i atmosfera tih mjesta. Lisabon je opisan kao „prekrasan i smiren grad, pun „glazbe i prekrasnih pogleda na rijeku Tejo i Atlantski ocean, što je bilo magično i očaravajuće. Vodič na izletima bio je „odličan, a učenici su se s njim čak i družili i razgovarali. Jedan učenik ističe izlet u Porto kao najdraži, ostavljajući „nezaboravna sjećanja i iskustva, kao što su; vožnja brodom, hrana, znamenitosti, itd…”. Iskustvo na praksi također je bilo ključno. Jedan učenik je svoju rutinu buđenja, doručka i odlaska na praksu doživio kao „vrlo dobar i stvaran uvid u moju takozvanu budućnost”. Atmosfera na praksi je bila vrlo vesela, zaigrana i mirna, a svi djelatnici, uključujući šefa, bili su „prijateljski nastrojeni i spremni pružiti pomoć u bilo koje vrijeme. Mentori su bili izuzetno ljubazni i uvijek spremni pomoći.
Učenici koji su praksu odrađivali u portugalskoj školi primijetili su razlike u obrazovnom sustavu, smatrajući portugalsku školu boljom i zanimljivijom nego ova u Hrvatskoj. Opisali su 50-minutna predavanja s duljim odmorima, te mogućnost učenika da biraju predmete i čitaju minimalno 10 minuta dnevno, što su ocijenili vrlo korisnim i učinkovitim. Jedan učenik je pomagao u tajništvu i bio „pomoćnik ravnatelju”, koji je bio vrlo ljubazan i prijateljski. Posebno je značajno što su učenici ove škole pohvaljeni, ističući da su bili “najbolji učenici od ERASMUS+ programa u zadnjih 8-10 godina”. Poseban ponos škole izazvala je reakcija ravnatelja škole u kojoj su praksu odrađivali Maja Bišćan, Helena Mudri i Leo Šafran. Ravnatelj je zamolio direktora Braga Mob-a da nastavnicima prenese pohvale za ovo troje učenika, ističući da u osam godina primanja praktikanata nikada nisu imali tako dobre i odgovorne učenike. Po završetku prakse i posjeta
inkubatoru, učenicima su uručena priznanja o uspješno odrađenoj praksi. Nastavnici Tomislav Cug i Dario Elijaš organizirali su i zabavne aktivnosti, poput večeri u Escape Room-u u Bragi, gdje su se učenici natjecali podijeljeni u dvije ekipe i uspješno riješili zagonetke.
Ova Erasmus mobilnost bila je iznimno vrijedno iskustvo za učenike, omogućivši im osamostaljenje i uspješno izvršavanje svih zadataka tijekom četrnaest dana bez roditeljske pažnje. Neki od učenika su se prvi put vozili avionom, što je također bilo posebno iskustvo.
Nova poglavlja Erasmus+ mobilnosti
Erasmus+ mobilnost donosi višestruke prednosti za učenike i samu školu. Prije svega, učenici stječu neprocjenjivo praktično iskustvo u stvarnom radnom okruženju u inozemstvu, što im omogućuje primjenu teoretskih znanja i razvoj specifičnih vještina relevantnih za njihovo zanimanje. Kroz ovakav program, učenici razvijaju samostalnost, odgovornost i sposobnost snalaženja u novim situacijama, što su ključne kompetencije za osobni i profesionalni uspjeh.
Također, poboljšavaju svoje jezične kompetencije, posebno engleski jezik, koji je esencijalan za komunikaciju u međunarodnom okruženju. Kulturološke aktivnosti i boravak u stranoj zemlji doprinose širenju njihovih vidika, razvoju interkulturalne svijesti i tolerancije. Erasmus+ također potiče poduzetnički duh. Sve ove prednosti doprinose povećanju zapošljivosti učenika po završetku školovanja te ih pripremaju za izazove modernog tržišta rada. Ukupno gledano, Erasmus+ mobilnost predstavlja iznimnu priliku za učenike da unaprijede svoja stručna znanja i vještine, razviju samostalnost i odgovornost, poboljšaju jezične
kompetencije te steknu neprocjenjivo životno i kulturološko iskustvo koje ih priprema za buduće izazove u globaliziranom svijetu. Po povratku, učenici su aktivno sudjelovali u diseminaciji svojih iskustava, prezentirajući naučeno na Erasmus danu i Danu otvorenih vrata škole, kao i putem informativnih panoa, s ciljem inspiriranja budućih generacija za sudjelovanje u ovakvim projektima.
Gotovo svi učenici su izrazili želju da se vrate u Portugal, što najbolje svjedoči o uspjehu i vrijednosti ove mobilnosti. Jedan je učenik zaključio: „Sve u svemu jedno predivno iskustvo koje smo podijelili s prijateljima tako da bih savjetovao sve koji imaju priliku prijaviti se na ovaj projekt sigurno neće žaliti za predivnim iskustvom i novo stečenim prijateljstvima koja će se desiti na putu”. Drugi je naglasio: „Mislim da se ne treba bojati putovanja niti biti daleko u drugom gradu ili državi, ako imate ikakvih problema profesori su uvijek tu da pomognu i imate svoje prijatelje sa sobom." Cjelokupno iskustvo opisano je kao nezaboravno”.
Veselimo se novim iskustvima i novim putovanjima!
Ove godine, Agencija za mobilnost i programe Europske unije (AMPEU) obavijestila nas je da smo ostvarili sredstva u iznosu od 64.915,00 EUR u okviru Ključne aktivnosti 121 za područje strukovnog obrazovanja i osposobljavanja. Ova vijest otvara vrata novim prilikama za naše učenike i nastavnike, nastavljajući sada već bogatu tradiciju naše škole u međunarodnim projektima. Pripreme za nove aktivnost su u tijeku, razmišlja se o novim destinacijama i vjerujemo da će biti uspješno kao i do sada. Realizacija slijedu u šk. godini 2025./2026.
U ime BBZinfo zahvaljujemo Jurica Korade, prof. i Ornela Malogorski, prof.