Promet je danas nemilosrdan – sve je više vozila, tempo života je ubrzan, a strpljenje sudionika u prometu sve tanje. U takvim okolnostima raste i broj neodgovornih ponašanja na cestama, što nerijetko dovodi do opasnih situacija i prometnih nesreća. Upravo zato kontinuirano ulaganje u prometnu infrastrukturu i sigurnost postaje nužnost, jer prevencija često znači – spašen život.
Jedan od najkonkretnijih primjera takvog ulaganja nalazi se u Bjelovaru, na prometnom raskrižju između Malih Sredica i Brezovca, gdje je prije deset godina izgrađen kružni tok na mjestu koje je godinama slovilo kao jedno od najopasnijih.
Na tom je raskrižju prije 28 godina teško stradao i Bjelovarčanin Miroslav Kovač, koji je nakon vlastite prometne nesreće godinama upozoravao na opasnost tog mjesta i uporno poticao nadležne na rješavanje problema.
– Policijska statistika tada je bila alarmantna. Po nekoliko desetaka teško i teže ozlijeđenih, nekoliko poginulih i preminulih od zadobivenih ozljeda. Trebalo je tome stati na kraj, ali reakcija nije bilo. Osobno sam ovdje nastradao kao pješak na zebri i zadobio teške tjelesne ozljede, s trajnim posljedicama i 80 posto tjelesnog oštećenja – prisjeća se Kovač.
Unatoč početnom nerazumijevanju i podsmijehu, Kovač nije odustajao. Ideju o izgradnji kružnog toka odlučio je iznijeti javno i pokrenuti inicijativu, ponajviše iz osobnih razloga.
– Moj cilj bila je sigurnost mog djeteta, koje je tada imalo nepune tri godine. Nisam se stavio na čelo inicijative zbog sebe, nego da, ako ne uspijemo, odgovornost bude na meni – kaže Kovač.
Njegova se upornost u konačnici isplatila. Kružni tok izgrađen je krajem 2014. godine, a rezultati su danas više nego vidljivi.
– Prošlo je deset godina i tek sada možemo realno sagledati učinke. Možda se u budućnosti nešto dogodi, ali već smo ovime postigli jako puno – ističe Kovač, pokazujući ploču s natpisom “Mirekov kružni tok“, koju su mu darovali susjedi u znak zahvalnosti.
Statistički podaci dodatno potvrđuju opravdanost investicije. Načelnik Policijske postaje Bjelovar Dalibor Milković istaknuo je kako su svi raniji pokušaji povećanja sigurnosti – poput signalizacije i usporivača – bili bez značajnijeg učinka.
– Prije izgradnje kružnog toka ovdje su dvije osobe smrtno stradale, devet ih je zadobilo teške tjelesne ozljede, a 28 lake. U posljednjih 11 godina dogodila se samo jedna prometna nesreća s lakšim ozljedama. Ovakva rješenja trebala bi se primjenjivati na svim opasnim raskrižjima – naglasio je Milković.
Gradonačelnik Dario Hrebak istaknuo je važnost građanskih inicijativa i suradnje s građanima.
– Ovo je sjajan primjer građanskog aktivizma. Zahvaljujem Mireku na svemu što je učinio. Trudimo se slušati prijedloge građana jer često upravo oni najbolje znaju gdje su problemi – rekao je Hrebak.
Govoreći o budućim izazovima, gradonačelnik upozorava na snažan rast broja vozila i potrebu strateškog pristupa prometu.
– Godine 2014. imali smo 29 tisuća registriranih vozila, a danas gotovo 39 tisuća. Samo osobnih automobila u godinu dana više je gotovo šest tisuća. To su brojke koje jasno pokazuju da se prometni problemi više ne mogu rješavati parcijalno – ističe Hrebak.
Kao ključne poteze gradske vlasti naveo je izbacivanje kamionskog prometa iz centra grada te planiranu izgradnju podzemne garaže sa 155 parkirnih mjesta.
Najnoviji podaci o sigurnosti u prometu ipak ohrabruju. Prema riječima načelnika Milkovića, u prvih 11 mjeseci ove godine u prometu je smrtno stradala jedna osoba, dok ih je lani bilo sedam.
– Stanje prometa u Bjelovaru ocjenjujemo dobrim. Zahvaljujemo Gradu i na postavljanju stacionarnih kamera, a u planu je dodatno povećanje njihove brojnosti. Ipak, apeliramo na sve sudionike u prometu da se pridržavaju propisa, osobito u blagdansko vrijeme, te da ne sjedaju za volan pod utjecajem alkohola – poručio je Milković.






